Latvijas Mākslinieku saveinība
Par galeriju Izstādes Izstādes galerijā 2021 Izstādes galerijā 2020 Izstādes galerijā 2019 Izstādes galerijā 2018 Izstādes galerijā 2017 Izstādes galerijā 2016 Izstādes galerijā 2015 Mākslas dienas 2015. MĀKSLAS KŅADA Kur paliek cilvēks? Tēlniecības izstāde "T-FAKTORS" Izstādes galerijā 2014 Izstādes galerijā 2013 Izstādes galerijā 2012 Izstādes galerijā 2011 Izstādes galerijā 2010 Izstādes galerijā 2009 Izstādes galerijā 2008 Izstādes galerijā 2007 Izstādes galerijā 2006 Fotogalerija Starptautiskie projekti Lokālie sadarbības projekti Diskusijas Pasākumi Aktualitātes Kontakti

Izstāde „Kur paliek cilvēks?”

Latvijas Mākslinieku savienības muzeja darbu izstāde

 

 

Izstādē eksponētie Latvijas Mākslinieku savienības (LMS) muzeja darbi radīti laika posmā no 1960.gadu vidus līdz 1980.gadu vidum, kad mākslinieku radošā darbība bija pilnasinīga un spraiga: aktīva dalība izstādēs, nemitīgi meklējumi un vēlme realizēties. „Hrušāova atkusnī” mākslinieki, pārvarot laikmeta padomisko diktātu, skolas uzliktos tematiskos un mākslinieciskos „rāmjus”, bet saglabājot profesionalitāti, pilsonisko gaumi un latvisko mentalitāti radīja citādus stilistikos risinājumus. Mākslinieki, intelektuāļi, radošās inteliģences pārstāvji meklēja savpatnību un savstarpējā radošā sāncensībā norobežojoties no padomju mākslas oficiālajiem uzstādījumiem, emocionāli bagātajā dažādībā atrada savu nostāju, dažkārt melanholisku un atsvešinātu no ārpasaules norisēm, kuru spēja atspoguļot mākslā.

Latvijas māksla 20.gadsimta 50.-60.gados ir emocionāli spriega ar monumentālu vērienīgumu, kas pauž laikmetam nozīmīgas tēmas, bet jau 20.gs. 60.gadu vidū mākslā pausto romantisko patosu nomaina romantiskā atsvešinātība, un it sevišķi tas attīstās glezniecībā. Vēso toņu tonalitātē mākslinieki it kā „auksti” noskatās laikmeta norisēs, kur joprojām pilsoniskā apziņa aktīvi tiek kairināta arī ar strēlnieku, revolūcijas un kara tēmām. Mākslinieki savu rezignēto nostāju un attieksmi pauž klusās dabas, ainavas, portretu žanru darbos.

20.gs.70.gados mākslā parādās realitātes interpretācija, kuru katrs mākslinieks atspoguļo savā mākslas valodā, un bieži vien sižets ir autora domas paudējs, nevis dabas nogleznojums. Izstādē redzama katra autora meklējumi norobežoties no brutalitātes un politiskā rupora „žņaugiem”. Georgs Šēnbergs kluso darbu ziedu gaisīgumā grib atkal justies kā bērnībā, kad apņem naivums un neviltots prieks. Savukārt Juris Baklāns glezno savu ģimeni, kas sāk iedzīvoties jaunajā daudzstāvu ēku rajonā, kur spēj saskatīt arī kādu romantisku noskaņu, bet Vija Maldupe mēģina attālināties caur renesanses lirismu. Miervaldis Polis, Jānis Anmanis „bēg” vēsturē, gleznojot attiecīgā laikmeta personāžus vai priekšmetus, bet Juris Dimiters noraidot emocionalitāti ar fantāzijas un paradoksu palīdzību caur plakātisku formu rāda mums bezpersonisko apkārtējo vidi.

Izstādes galvenā ekspozīcija rosina domāt par laiku, kas kā „vilciens” mūs strauji ved, un mēs ātrumā noskatāmies uz norisēm, kas traucās garām. Tam laikam raksturīgās tēmas un mākslinieciskie līdzekļi akcentēti uzrādot Semjona Gelberga darbu „Pēdējā granāta” (1970) un Dž.Skulmes „Mirušo piemiņai” (1968), kas ir kā 20.gs. otrās pusē mākslā nozīmīgas „stacijas” un arhitipi. Savpatnā mākslinieku domāšana un spēja to iemiesot materiālā, nezaudējot pārliecības spēku, izkopjot tonālās gradācijas un saglabājot noturīgu profesionalitāti, rosināja jautājumu loku: KUR PALIEK CILVĒKS?

 

Teksta autore: mākslas zinātniece Baiba Guste

Izstādes koncepcijas autors: tēlnieks Igors Dobičins

Izstāde atvērta līdz 29.jūlijam 2015.gadā

Latvijas Mākslinieku savienības galerija
Darba laiks: P, O, T, C, P, S, Sv 12.00 – 17.00

Latvijas Mākslinieku savienības muzejs

Rīga, 11. novembra krastmala 35, 3.stāvs
Darba laiks: P, O,T, C, P 12.00 – 17.00


 

Jānis Pauļuks


Jānis Pauļuks