ĪRA ROZENTĀLE „ILLUMINATIONS”
IZSTĀDE VELTĪTA MANAM TĒVAM ARVĪDAM ROZENTĀLAM.
Izstādei dots nosaukums „Iluminācijas”, jo Īras daiļradē šos iespaidus, šos krāsu un gaismas zibšņus varam vērot pastāvīgi, sākot ar pašas daiļrades sākumu 1980. gados. Izstāde iecerēta Mākslinieku Savienības galerijas zālē no 22.februāra līdz 19.martam, kā mākslinieces radošā darba retrospekcija (1987.- 2011.).
Īra Rozentāle ir padomju laikā izglītību ieguvusī gleznotāja, kas vēl studējot Mākslas akadēmijā, savā daiļradē konsekventi pievēršas abstraktās glezniecības tradīcijai. Ingrīda Burāne raksta: ”…jau studiju gados izveidojusi spilgtu, enerģisku, krāsainu, artistisku individuālo izteiksmes veidu, mērķtiecīgi ejot tīras gleznieciskas dinamikas, bezpriekšmetiskuma virzienā”. Pēteris Bankovskis 1989.gadā, rakstot par jauno mākslinieku darbu izstādi Arsenāla zālē, Īras abstrakto glezniecību salīdzina ar krāšņu saktu pie latviešu figurālās glezniecības sagšas. Glezniecībā Rozentāli interesē abstrakcija kā mākslinieciskās pašizteiksmes metode, kas vislabāk atbilst viņas dzīves uztverei, izjūtai un glezniecības uzdevumu izpratnei. Īru valdzina krāsa, faktūra un triepiens. Parasti krāsas kompozīcijā sakārtojas telpiski pat šķietami plakanos risinājumos. Astoņdesmito gadu beigās Rozentāles darbos dominē ģeometrisku laukumu kompozīcijas, ko parasti veido abstraktu mūzikas instrumentu formas. Krāsu gammā priekšroka tiek dota brūnajiem zemes toņiem.1990. gadā māksliniece sāk strādāt ļoti krāsaini un impulsīvi. Kompozīciju veidojošie laukumi kļūst izteikti gleznieciski, zaudējot ģeometriskas formas, triepiens ir brīvs, atraisīts, sāk dominēt paletes naža veidotas virsmas apdares. Tieši šajā daiļrades posmā iezīmējas autores noturīgā interese par faktūru. Raksturīgs šinī posmā ir gaišs, spožs kompozīcijas centrs, kuram apkārt kārtojas krāsu triepieni. Īras Rozentāles individualitāti, izteiksmes savdabību, kas sakņojas profesionālo uzdevumu veikšanas konsekvencē, izstāžu apmeklētāji ievēroja jau 80-to gadu beigās, kā arī 90-to gadu sākumā, kad notika Borisa Bērziņa vadītās meistardarbnīcas audzēkņu izstādes (1992.gadā izstāžu zālē „Arsenāls”, 1993.gadā VMM). 90-to gadu vidū Īra Rozentāle kopā ar Laumu Sīku organizēja jauno mākslinieku izstādes „ Le bateau ivre” („Piedzēries kuģis”) – 1994.g., 1995.g., 1997.g.90-to gadu sākumā, paralēli ierastajiem motīviem, Īra Rozentāle sāk gleznot tā saukto Šinonas sēriju. Parādās pastiprināta interese par balto krāsu, par gaišajiem pasteļtoņiem, par jaunām krāsas niansēm. Paralēli interesei par faktūru, 90-to gadu vidū māksliniece sev atklāj ornamentu. Kopš 2000.gada gleznotāju sāk interesēt zilais tonis, kas mēdz gan dominēt viņas kompozīcijās – gan piebalso ar vēso krāsu spektru. Zilās krāsas nianšu daudzveidība tiek panākta mehāniski sajaucot krāsu, lazējot. Jaunākajos darbos (2007. – 2011.) gleznotāju interesē savdabīgu efektu radīšana. Vienā darbā apvienojot gan matētās, gan spīdīgās virsmas. Īra atkal un atkal cenšas noskaidrot savu māksliniecisko uzdevumu. Kopumā Īras Rozentāles abstraktā glezniecība ir dzīvi apliecinoša, enerģijas un gaismas piepildīta un tai raksturīgs iluzors telpiskums. 2005. – 2010.gadā gleznotāja ir kuratore Bauskas mākslinieku grupas izstādēm Bauskā un Rīgā.
Ilga Balode - Mākslas nodaļas vadītāja Bauskas muzejā
Izstāde atvērta no 2011. gada 22. februāra līdz 19. martam katru dienu no plkst. 12.00 līdz 17.00.