Latvijas Mākslinieku saveinība
Par galeriju Izstādes Izstādes galerijā 2021 Izstādes galerijā 2020 Izstādes galerijā 2019 Izstādes galerijā 2018 Izstādes galerijā 2017 Izstādes galerijā 2016 Izstādes galerijā 2015 Izstādes galerijā 2014 Izstādes galerijā 2013 Izstādes galerijā 2012 Izstādes galerijā 2011 Linda Kozule Biruta Stafecka Īra Rozentāle Irīna Vorkale, Ilze Muceniece Diāna Adamaite Mākslas Dienas Juris Ģērmanis Mārīte Kluša Juris Utāns Lolita Zikmane Talsu Krūmu grupa LMS muzeja krājuma izstāde Izstādes galerijā 2010 Izstādes galerijā 2009 Izstādes galerijā 2008 Izstādes galerijā 2007 Izstādes galerijā 2006 Fotogalerija Starptautiskie projekti Lokālie sadarbības projekti Diskusijas Pasākumi Aktualitātes Kontakti

Replikas. Mārīte Kluša

 

 

Atpazīstamākais mākslinieces veikums ir tehniski filigrāni lielformāta tušas zīmējumi, kas mūsu mākslas kopainā spēlē nozīmīgu lomu, jo ir vieni no interesantākajiem latviešu grafikas sasniegumiem. Ar smalku štrihu noklātās lielās lapas ir tik smalkas, ka pirmajā acu mirklī šķiet- zīmējot māksliniecei ikviens mirklis sašķeļas divās daļās un visa pasaule kļūst par tādu kā niansētu melnbaltu spoguli, kurā atspoguļojas gan mūsu ikdiena, gan, uzdrošinos teikt, debesu valstība. Vienkāršos motīvos uzreiz var noprast, kas ir mūsu dzīves lielākā problēma, un varbūt katrs skatītājs individuāli var saprast savu gaišāko un tumšāko gadījumu. Visos darbos Mārīte Kluša izceļ koka, ceļa, mājas un sienas ar grafiti uzrakstu vai vēl kāda cita fragmenta daļu, bet pārējās detaļas ar tušas štrihojumu tiek it kā ietītas, pat paslēptas tumsā. Šādi veiksmīgi tiek rosināta skatītāja iztēle un radīts noslēpumainas intrigas iespaids. Tas ir efektīgs paņēmiens, lai raisītu emocijas par dzīves pretstatiem. Visos tušas zīmējumos ir izteikts balanss starp gaišo un tumšo, un tomēr šķiet, ka vairāk māksliniece aicina ikvienu ielūkoties savā satraukuma neziņā un neapjaustajās bailēs, pārdomās un skumjās, siltuma izjūtās un atmiņās. Izteiktais pretstatu līdzsvars darbos izspēlē vēl vienu aspektu. Eksistenciālu pretstatu īstumu un pamatīgumu māksliniece atrod un jaņ principā pamatotā pozitīvās un negatīvās enerģijas saspēlē. Gaišais (baltais) darbos ir kā valdošais, aktīvais princips jaņ. Vīrišķais, gaišais, sausais elements, kas parasti saistās ar debesīm. Melnais kā ir pasīvais, sievišķais, tumšais, mitrais, vēsais elements un tas atbilst zemei. Baltais un melnais kompozīcijās savstarpēji cīnās, taāu netiecas viens otru iznīcināt. Tādēļ māksliniece strādā it kā melnos un baltos pasteļtoņos, neizmantojot galējus kontrastus. Panākot izteiksmību ar minimāliem līdzekļiem, kas tiek sasniegti ilgā un pacietīgā darba procesā, attīrot visu lieko. Te liela nozīme ir gan dažādam štriha virzienam no vertikāla līdz horizontālam, gan štriha tonālajai intensitātei, veidojot perspektīvu, gan harmoniskam asimetrijas un simetrijas pretstatam.

Filigrānie darbi demonstrē gan grafiķes augsto tehnisko meistarību, gan pasaules skatījuma modeli – maksimāli piesātinātu ar nepieciešamību alegoriski runāt par pretējiem poliem, kas savstarpēji pievelkas.

 

Aivars Leitis